تبلیغات
حقیقت ریاضی - از نظر دختران تا کامپیوتر بازان حرفه ای: محیط ممکن است دلیل این امر باشد که چرا زنان علوم کامپیوتر را دوست ندارند

بهار می آید تا بگوید اگر نمی توان همیشه سبز ماند، میشود دوباره سبز شد.

محمد روحی کریمی

جستجو

 

از نظر دختران تا کامپیوتر بازان حرفه ای: محیط ممکن است دلیل این امر باشد که چرا زنان علوم کامپیوتر را دوست ندارند

دوشنبه 26 بهمن 1388   11:13 ب.ظ


نوع مطلب : آموزش ریاضی ،

در زمینه مستغلات مهم ترین مسئله مکان، مکان و مکان آن است و هنگام بررسی این مسئله که چرا زنان و دختران از فرصت های شغلی در زمینه علوم کامپیوتر دور هستند یک دلیل کلیدی وجود دارد و آن محیط، محیط و محیط است. بنابر یک مطالعه جدید که در 28 دسامبر 2009 ( 7 دی 1388) منتشر شده است کلیشه ای از دانشمندان علوم کامپیوتر، به صورت اشخاصی که تمام شب در حال برنامه نویسی هستند و زندگی اجتماعی ندارند، ممکن است سبب دوری زنان از این حوزه شده باشد.

این کلیشه می تواند فقط بر اساس ظاهر محیط یک کلاس یا دفتر کار به ذهن متبادر شود.

ساپنا چریان (Sapna Cheryan)، استادیار روانشانسی دانشگاه واشنگتن و سرپرست مطالعه، می گوید: "هنگامی که مردم در مورد علوم کامپیوتر فکر میکنند تصویری که بلافاصله در ذهن بسیاری از آنها نقش می بندد، یک کامپیوترباز حرفه ای است با چیزهایی مانند بازی های کامپیوتری، کلکسیونی از داستان های علمی تخیلی و غذاهای نیمه خورده و مانده. این کلیشه بسیاری از زنان که به حالت های مردانه ای که از آن بیرون کشیده می شود علاقه مند نیستند را جذب نمی کند."

این اشیاء به ایجاد چیزی کمک میکند که چریان از آن به عنوان محیط تعلق یا احساسی که شما را در جایی سازگار میکند یا نمیکند، نام می برد.

او می گوید:" این حسی است که شما هنگامی که در یک اتاق قدم می زنید فورا به شما دست می دهد. شما به اشیاء نگاه و یک ارزیابی فوری از این که چگونه افراد و اشیایی با این محیط به طور معمول سازگار هستند میکنید. همچنین شما قضاوت می کنید که " آیا من اینجا را دوست دارم یا نه؟" یا " من به اینجا تعلق ندارم".

چریان 4 آزمایش را با بیش از 250 دانشجوی زن و مرد که علوم کامپیوتر نمیخواندند انجام داد تا دلایل احتمالی این موضوع که چرا نسبت زنان به مردان در علوم کامپیوتر پایین تر است در حالی نسبت زنان در زمینه های مشابه مانند زیست شناسی، ریاضیات و شیمی در حال افزایش است را بیابد.

در آزمایش اول دانش آموزان وارد کلاس کوچکی شدند که حاوی اشیاء کلیشه ای مرتبط با علوم کامپیوتر مانند پوستر جنگ ستارگان، جعبه های بازی های ویدیویی و قوطی کوکا بود یا مواردی  غیر کلیشه ای مانند پوسترهای طبیعت و پوسترهای هنری، فرهنگ لغت و لیوان قهوه در آن قرار داده شده بود. به دانشجویان گفته شده بود که از اشیاء به این دلیل که با کلاس دیگری مشترک بودند چشم پوشی کنند. بعد از گذراندن چندین لحظه در کلاس درس، دانشجویان پرسشنامه ای که در آن نگرششان نسبت به علوم کامپیوتر خواسته شده بود را پر کردند.

زنانی که در معرض اشیاء کلیشه ای قرار گرفته بودند علاقه کمتری نسبت به زنانی که در معرض اشیاء غیر کلیشه ای بودند در مورد علوم کامپیوتر ابراز کردند. مردانی که در موقعیت مشابه قرار داشتند افت مشابه ای در علاقه شان به علوم کامپیوتر نشان ندادند. چریان میگوید: " این مطالعه نشان می دهد انتخاب دانشجویان میتواند تحت تأثیر کلاس یا مهم تر از آن تحت تأثیر ظاهر کلاس، سالن ها یا دفاتر کار قرار گیرد.

سه آزمایش دیگر که تصور اشیاء کلیشه ای و غیر کلیشه ای را از دانشجویان در خواست کرده بود نشان داد که:

1- زمانی که به زنان فرصت انتخاب پیوستن به یکی از دو تیم زنان در یک شرکت، که تنها تفاوت آنها در اشیاء موجود در اتاق های کار تیم ها بود، داده شد، 82 درصد از زنان تیمی با اتاق کار غیر کلیشه ای را انتخاب کردند.

2- کلیشه ای یا غیر کلیشه ای بودن اشیاء محیط کار عامل تعیین کننده ای برای هر دو گروه مردان و زنان در انتخاب شغل در یکی از دو شرکت که نیروی کار بر اساس جنسیت تقسیم می شد بود. هر دو اولویت هایی برای کار در محیط کار غیر کلیشه ای داشتند ولی اولویت ها در زنان قوی تر از مردان بود. همچنین زنان نسبت به مردان احساس تعلق کمتری نسبت به اشیاء کلیشه ای داشتند.

4- بعد از آن که در مورد نگرش آنها نسبت به یک شرکت طراحی وب سؤال شد، از زنان و مردان خواسته شد که از میان پیشنهادهای شغلی یکسان از این دو نوع شرکت (محیط کار کلیشه ای و غیر کلیشه ای) دست به انتخاب بزنند. تنها تفاوت دو شرکت اجسامی بود که در محیط کار قرار داشت. زنان بیشتر یک پیشنهاد کار با شرکت غیر کلیشه ای را دوست داشتند درحالی که مردان سلیقه متفاوتی از آنان داشتند. بیشتر زنان تصور مردانه ای از محیط کلیشه ای داشتند و کمتر علاقه مند به کار در این نوع محیط بودند.

چریان می گوید: " این مطالعه نشان میدهد که چیزهایی مانند کتاب های علمی تخیلی و پوسترهای جنگ ستارگان ممکن است سبب شود شخص در محیط احساس تعلق نکند. به جای تلاش برای تغییر زنانی که با کلیشه ها ارتباط برقرار نمیکنند، مطالعه ما پیشنهاد میدهد تصویر علوم کامپیوتر را به نحوی تغییر دهیم که زنان احساس کنند برای این زمینه مناسبند. ما می خواهیم افراد بیشتری را به سمت علوم کامپیوتر جذب کنیم. کلیشه ها به همان اندازه که برای زنان غریبه اند، برای مردان نیستند اما بر روی آنان نیز اثر می گذارند. شاید بسیاری از مردان نیز این رشته را به دلیل کلیشه ها انتخاب نکنند. ما نیاز به تصویری از این رشته داریم که هر دو گروه زنان و مردان احساس خوشایند بیشتری داشته باشند".

در محیط کار و دانشگاه ها ما می توانیم با تغییر چشم انداز دفاتر، راهروها و آزمایشگاه ها این کار را انجام دهیم. رسانه ها با به روز کردن تصویر علوم کامپیوتر می توانند نقشی را بازی کنند. برای دانشمندان علوم کامپیوتر خوشایند تر است که در فیلم ها و تلویزیون مانند مردم عادی باشند نه یک خوره کامیپوتر!

همکاران این تحقیق که در مجله شخصیت و روان شناسی اجتماعی منتشر شده است عبارتند از:

ویکتوریا پلاوت (Victoria Plaut) روانشناس دانشگاه جورجیا، پاول داویس (Paul Davis ) از دانشگاه بریتانیایی کلمبیا، اوکاناگان (Okanagan) و کلود استیل (Claude Steele ) از دانشگاه کلمبیا.

برای دیدن منبع اصلی خبر بروی این لینک کلیک کنید


نوشته شده توسط : محمد روحی کریمی