تبلیغات
حقیقت ریاضی - افزودن فن آوری به کلاسهای هندسه فرصت های یادگیری را بهبود می بخشد

بهار می آید تا بگوید اگر نمی توان همیشه سبز ماند، میشود دوباره سبز شد.

محمد روحی کریمی

جستجو

 

افزودن فن آوری به کلاسهای هندسه فرصت های یادگیری را بهبود می بخشد

پنجشنبه 3 دی 1388   09:13 ب.ظ


نوع مطلب : آموزش ریاضی ،

یک مطالعه جدید که با همکاری کارشناسان دانشگاه ایلینویز انجام شده است نشان میدهد ترکیب فناوری در کلاسهای هندسه دبیرستان نه تنها باعث ساده تر شدن تدریس مفاهیمی مانند تناسب می شود بلکه سبب می شود دانش آموزان روابط هندسی دیگری را کشف کنند که هنگام به کار گیری دیگر روش ها معمولا آن را کشف نمیکنند.

گلوریا کونزالس، استاد دانشگاه برنامه درسی و آموزش در دانشکده آموزش ایلینویز، میگوید: هنگامی که دانش آموزان نرم افزار هندسه پویا را به کار بردند در کشف ایده های جدید هندسی موفق تر بودند تا زمانی که روش ایستای کاغذ - نمودار را.

مطالعه، که اخیرا در مجله بین المللی کامپیوترها برای یادگیری ریاضی منتشر شده است، به تحلیل چگونگی حل مسائل هندسه توسط دانش آموزان به مدت 4 روز پرداخته است، که دو روز دانش آموزان به مطالعه نمودارهای ایستا و دو روز دیگر را به مطالعه نمودارهای پویا که توسط یک ماشین حساب با استفاده از نرم افزار هندسه پویا رسم شده بود پرداختند.

 

فشار زیادی برای اجبار معلمان به استفاده از تکنولوژی در کلاس درس وجود دارد و همچنین مشوق های زیادی نیز موجود است. مهمترین آنها این است که بچه ها از استفاه از تکنولوژی انگیزه می گیرند.

گونزالس میگوید: اما قوی ترین مشوق آن است که یکپارچه سازی فن آوری در کلاس درس به معلمان اجازه می دهد که دانش آموزان را برای فرصت های بیشتر یادگیری آماده کنند که دانش آموزانی را که به ایده های جدید ریاضی در یک مسیر جدید فکر میکنند را به دست آورند.

گونزالس که با همکاری پاتریک ج. هربست از دانشگاه میشیگان این مطالعه را انجام داده است، می گوید معلمان از فن آوری در کلاس درس نه فقط به عنوان محرک دانش آموزان بلکه به این دلیل که منبع کارآمدتری برای معلمان است استفاده میکنند.

برای مثال به جای رسم 20 نمودار روی تخته سیاه به طور دستی، معلم می تواند یک نمودار روی کامپیوتر خلق کند و آن را با استفاده از نرم افزار هندسه پویا دست کاری کند. بدون نرم افزار معلم باید 20 نمودار متفاوت روی تخته سیاه بکشد که او را سریع خسته میکند.

گونزالس میگوید: فن آوری به معلمان اجازه میدهد کارهای بسیاری را انجام دهند که معمولا یا نمی توانند انجام دهند یا انجام آنها به طور دستی بسیار دشوار است. به عنوان مثال توجه به یک الگوی هندسی خاص یا پیکر بندی که ممکن است دانش آموزان بدون استفاده از تکنولوژی آن را نبینند.

گونزالس میگوید دانش آموزان نباید بیش از حد هیجان زده شوند زیرا هنوز نباید نقاله ها و پرگارها را کنار بگذارند!!!

آنچه که ما فهمیدیم آن است که دانش آموزان که به طور دستی بعضی از کارها را انجام میدهند، گرچه نتوانند آنها را فرمول بندی کنند حدس های مشابه زمانی می زنند که با نرم افزار هندسه پویا کار میکنند. فقط تجربه با ابزارهای دستی حقیقتا می تواند به آنها در آنچه که هنگام تلاش برای انجام امور مشابه با نرم افزار هندسه پویا رخ میدهد، کمک کند، گونزالس میگوید: بنابراین یک ارتباط دو طرفه وجود دارد.

گونزالس میگوید: فن آوری دانش آموزان را به فکر کردن در مورد ریاضیات به روش های کاملا متفاوت تشویق میکند.

گونزالس میگوید: گاهی دانش آموزان ممکن است ابزار را درک کند ولی نمی توانند از اهمیت ریاضی پشت این ابزار درک درستی داشته باشند. دانش آموزان می توانند بازی کنند ولی معلم سعی میکند به آنها ریاضی بیاموزد نه استفاده از یک ابزار خاص را. به عنوان یک معلم آنها می خواهند دانش آموزان به فراتر از یک ابزار بروند. قلب ریاضیات اثبات است و فقط معلمان هستند که می توانند از دانش آموزان بخواهند به فراتر یک ابزار بروند و برای یک اثبات آماده شوند. گونزالس می گوید: مربیان یک کار دشوار پیمایشی دارند که دانش آموزان چگونه به درس واکنش نشان میدهند درحالی که به طور همزمان مطالب مورد نیاز آنها را آموزش می دهند و درگیر و متمرکز بر نگه داری از دانش آموزان نیز هستند.

او گفت: اگر به معلمان ریاضی کمک کنیم تا درک کنند که دانش آموزان هنگام استفاده از فن آوری چگونه می اندیشند آنگاه ما می توانیم به دانش آموزان کمک کنیم که درک عمیق تری از ایده های ریاضی به دست آورند. او میگوید: هرچقدر که ما بتوانیم از معلمان به لحاظ داشتن درک بهتری از تفکر دانش آموزان پشتیبانی کنیم بهتر است زیرا معلمان کار بسیار پرچالشی دارند.

منبع:Science Daily


نوشته شده توسط : محمد روحی کریمی